Programul “Noua Casa” este un program guvernamental care are ca obiectiv facilitarea accesului persoanelor fizice la achizitia unei locuinte prin contractarea de credite garantate de stat.
Beneficiarii pot achizitiona in cadrul programului urmatoarele tipuri de locuinte:
Pentru anul 2024, plafonul alocat programului Noua Casa va fi in valoare de 1 miliard lei.
Text preluat de pe https://www.fngcimm.ro/noua-casa *Link extern catre https://www.fngcimm.ro/
Plafoane Maxime ale Garantiilor:
1) Garantie in nume si cont stat de pana la 60% pentru creditele pentru locuinte noi, de pana la 140.000 de mii de euro. Avansul solicitat beneficiarului in cazul acestor credite este de 15%;
2) Garantie in nume si cont stat de pana la 50% pentru credite pentru locuinte noi de pana la 70.000 de euro. Avansul solicitat beneficiarului in cazul acestor credite este de 5%;
3) Garantie in nume si cont stat de pana la 50% pentru credite pentru locuinte vechi de pana la 70.000 euro. Avansul solicitat beneficiarului in cazul acestor credite este de 5%.
Beneficiarii Programului pot fi persoane fizice ce indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
BENEFICIARII ELIGIBILI VOR TREBUI SA INDEPLINEASCA SI CONDITIILE SPECIFICE PREVAZUTE IN CADRUL NORMELOR INTERNE DE CREDITARE ALE FINANTATORILOR.
Dupa aprobarea finantarii, banca, transmite catre FNGCIMM solicitarea de garantare/promisiunea de garantare prin intermediul unei aplicatii web, puse la dispozitie de catre FNGCIMM si ataseaza in aplicatie urmatoarele documente:
• Solicitare de garantare/ Solicitare de emitere a promisiunii unilaterale de creditare si Promisiunea de garantare daca este cazul;
• Documentul de identitate al beneficiarului/beneficiarilor, precum si al sotului/sotiei, daca este/sunt casatorit/casatoriti, din copie certificata;
• Declaratia pe propria raspundere a beneficiarului;
• Antecontractul de vanzare-cumparare autentificat sau sub semnatura privata cu data certa;
• Extras de carte funciara privind locuinta ce urmeaza sa fie achizitionata din finantare, eliberat cu cel mult 15 zile dinainte de data solicitarii de garantare;
• Certificatul de eficienta energetica pentru una dintre clasele A, B sau C de eficienta energetica;
• In cazul acordarii unei promisiuni de garantare se ataseaza si promisiunea unilaterala de creditare emisa de catre Banca;
• In cazul achizitionarii unui imobil care a mai facut obiectul unei finantari garantate din cadrul Programului, pentru care interdictia de instrainare a expirat, acordul emis de MFP pentru instrainarea locuintei achizitionate din cadrul Programului si pentru ridicarea temporara a interdictiei de grevare cu sarcini a locuintei achizitionate de catre vanzator.
* Trebuie avut in vedere faptul ca “Noua Casa” este continuatorul predecesorului sau Prima Casa, dat fiind caracterul social al programului, restrictia de a accesa doar o singura data facilitatile oferite in cadrul acestuia, se refera atat la programul Prima Casa cat si la programul Noua Casa.
Conform art. 3.1, litera b) din Ordinul Nr. 2225/994/2009 cu completarile si modificarile ulterioare, beneficiarul:
Astfel, daca ati avut calitatea de beneficiar in cadrul programul Prima Casa, in acest moment nu mai sunteti eligibil pentru programul Noua Casa.
Dosarele Noua Casa sunt luate in analiza cronologic, in functie de data transmiterii acestora catre FNGCIMM. Trebuie subliniat ca numarul solicitarii de garantare este generat automat in momentul in care documentele aferente sunt incarcate in aplicatia programului de catre Banca (prima salvare), acesta NU are absolut nicio legatura cu ordinea in care dosarele sunt procesate de catre FNGCIMM.
Cele mai frecvente motive de invalidare sunt : lipsa documente obligatorii, documente expirate sau ilizibile, informatii completate gresit in aplicatie etc. Pentru a afla motivele exacte in cazul dumneavoastra, va rugam sa luati legatura cu consilierul bancar, deoarece invalidarile sunt intodeauna insotite de comentariile analistilor FNGCIMM, in vederea operarii corectiilor solicitate.
Analiza dosarului in vederea acordarii garantiei presupune verificarea acestuia de mai multe directii / departamente (analiza, economic etc) si de aceea, stadiul sau poate ramane neschimbat in aplicatia de pe site mai mult timp. In situatia in care dosarul este invalidat de unul dintre departamentele implicate in analiza, acesta este returnat la banca insotit de un comentariu in care sunt specificate corecturile/ completarile ce trebuie aduse dosarului.
Dupa operarea modificarilor solicitate, banca retrimite dosarul catre FNGCIMM prin intermediul aplicatiei procesul de analiza fiind reluat. In aceste cazuri, durata de timp necesara aprobarii finale, precum si intreg fluxul de aprobare al celorlalte dosare se extind, deoarece analiza dosarului este reluata integral. Este foarte important ca dosarele sa fie corect intocmite si transmise complet, pentru a evita retrimiterea la banca si apoi reluarea analizei.
Nu, dosarul pastreaza acelasi numar de solicitare, insa analiza se reia integral. Astfel, durata aprobarii dosarului dvs. depinde foarte mult de cat de bine este intocmit dosarul.
FNGCIMM a pus la dispozitia beneficiarilor aplicatia “verificare dosar Prima Casa/Noua Casa” tocmai pentru ca fiecare beneficiar sa poata urmari stadiul propriului dosar. S-au facut si se vor face in continuare eforturi pentru rezolvarea solicitarilor in cel mai scurt timp, insa este imposibil sa transmitem notificari catre fiecare beneficiar de program avand in vedere numarul mare de solicitari si personalul disponibil.
Nu trebuie sa primiti nicio factura de la FNGCIMM. Asa cum se mentioneaza in Contractul de garantare, Fondul are relatie directa cu Finantatorul.
In cazul pierderii/ deteriorarii documentului initial la solicitarea scrisa a bancii, FNGCIMM poate elibera un duplicat al contractului de garantare si al facturii aferente.
Banca dumneavoastra va transmite o cerere de renuntare, insotita de toate exemplarele originale ale contractului de garantare/ promisiunea de garantare in original, copie dupa ordinul de plata a comisionului de gestiune/analiza, care se va inregistra la registratura FNGCIMM.
In aceasta situatie, trebuie sa adresati o cerere bancii finantatoare si Ministerului Finantelor Publice – Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, pentru obtinerea acordului de instrainare. FNGCIMM nu este mandatat de legislatia incidenta programului Prima Casa pentru eliberarea acordurilor de modificare/ instrainare/ inchiriere a unui imobil achizitionat in cadrul Programului.
Legislatia incidenta programului Prima Casa, prevede posibilitatea instrainarii imobilului inainte de expirarea interdictiei de 5 ani, in urmatoarele cazuri:
– rambursarea integrala, anticipata a creditului sau la termen a creditului, cu acord de radiere emis de FNGCIMM, la solicitarea scrisa a bancii;
– preluarea creditului de catre o persoana eligibila in cadrul Programului, – ulterior, la solicitarea scrisa a bancii, FNGCIMM va emite un act aditional;
In situatia rambursarii integrale sau a preluarii creditului, trebuie sa va adresati bancii finantatoare, pentru a intreprinde demersurile de radiere a ipotecii si a interdictiilor inscrise asupra imobilului sau pentru a intreprinde demersurile de preluare a creditului de catre persoana fizica eligibila in cadrul Programului. In cazul preluarii contractului de finantare, banca isi da acordul, atat in nume propriu, cat si in numele statului roman pentru preluarea finantarii si a dreptului de proprietate.
Potrivit legislatiei incidente, FNGCIMM este mandatat doar pentru eliberarea acordurilor de radiere, urmare a rambursarii integrale anticipata sau la termen. Pentru orice alt tip de acord (vanzare, inchiriere, modificare, refinantare) trebuie sa adresati o cerere bancii finantatoare si Ministerului de Finante – Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica.
Potrivit legislatiei incidente, FNGCIMM este mandatat doar pentru eliberarea acordurilor de radiere, urmare a rambursarii integrale anticipata sau la termen. Pentru orice alt tip de acord (vanzare, inchiriere, modificare, refinantare etc) trebuie sa va adresati Ministerului de Finante – Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica.
Pentru inchirierea unui imobil achiziționat prin programul Prima Casa/Noua Casa trebuie sa obtineti in primul rand acordul bancii finantatoare. Ulterior veti solicita in scris acordul Ministerul Finantelor Publice – Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica, la care veti atasa acordul bancii. Aceste doua acorduri va vor fi solicitate atunci cand veti inregistra contractul de inchiriere la administratia financiara de care apartineti.
FNGCIMM nu este mandatat prin legislatia incidenta programului pentru eliberarea acordurilor de modificare / instrainare/ inchiriere a unui imobil achizitionat in cadrul Programului.
Potrivit legislatiei incidente, FNGCIMM este mandatat doar pentru eliberarea acordurilor de radiere, urmare a rambursarii integrale anticipata sau la termen. Pentru orice alt tip de acord (vanzare, inchiriere, modificare, refinantare etc) trebuie sa va adresati Ministerului de Finante – Directia Generala de Trezorerie si Datorie Publica.
Pentru refinantarea unui credit Prima/Noua Casa, beneficiarii trebuie sa se adreseze bancii finantatoare si Ministerului Finantelor.
Conform prevederilor art.1^2 din OUG nr.60/2009, modificata prin OUG nr.129/2020,
„Creditele garantate de stat in cadrul Programului se pot refinanta prin alte instrumente de finantare, cu exceptia altor credite acordate in cadrul Programului. In acest caz, finantatorul, cu acordul Ministerului Finantelor Publice, poate aproba refinantarea creditului garantat de stat, precum si ridicarea temporara a interdictiei de grevare asupra locuintei achizitionate sau construite in cadrul Programului, in vederea inscrierii unei noi ipoteci în favoarea institutiei de credit care acorda refinantarea, cu conditia achitării integrale a creditului garantat in cadrul Programului.”
Orice modificare la contractul de garantare se realizeaza prin intermediul Bancii la solicitarea Finantatorului, astfel, pentru emiterea acordului de radiere a ipotecii trebuie sa luati legatura cu reprezentantii bancari. Finantatorul va transmite catre FNGCIMM o solicitare de modificare in acest sens impreuna cu documentele obligatorii, prevazute in conventia incheiata intre FNGCIMM si Banca (conform Ordinului 2644/29.09.2017).
Ulterior, FNGCIMM va emite acordul de radiere, potrivit Hotararii nr. 80/27.02.2017 si il va transmite bancii intr-un singur exemplar original.
Legislatia aplicabila Programului nu stabileste un termen limita pentru eliberarea acordului de radiere a ipotecii si sarcinilor legale din cartea funciara a imobilului – locuinta; in aceste conditii, eliberarea acordului se face cu respectarea termenului legal pentru solutionarea petitiilor, respectiv acela de 30 de zile de la data inregistrarii solicitarii de eliberare a acordului.
Sesizati aceasta problema bancii finantatoare care va solicita FNGCIMM emiterea unui nou acord sau incheierea unui addendum la acordul initial, dupa caz. Pentru eliberarea unui nou acord este necesar ca banca finantatoare sa ne returneze acordul initial in original.
Pentru incheierea documentelor de partaj este necesar numai acordul Bancii, asa cum este prevazut la art. 3.5 alin.(1) din Anexa 6 -“Protocol cadru”: “Art. 3.5 (1) Finantatorul isi exprima acordul, in nume si cont propriu si in numele si contul statului, pentru preluarea finantarii garantate si a dreptului de proprietate asupra locuintei/locuintei viitoare in cadrul programului de catre:[…]c) unul dintre soti, ca efect al partajului, in conditiile legii;[…]”
Ulterior, Finantatorul are obligatia, conform prevederilor art. 6.14 din protocolul sus-mentionat, sa transmita letric la Fond documentatia necesara pentru incheierea actului aditional la contractul de garantare.
Potrivit cap. Obligatiile partilor, din contractul de garantare semnat cu banca si FNGCIMM, beneficiarul se obliga:
– sa restituie Statului Roman prin MFP, suma achitata in contul garantiei acordate prin contractul de garantare ;
– sa plateasca taxe accesorii la suma achitata in contul garantiei de catre Statul Roman, egale cu cele prevazute de Codul de procedura fiscala pentru neplata obligatiilor fiscale.
Pentru diferenta de credit nerambursata, datorata finantatorului, beneficiarul este obligat la plata conform clauzelor mentionate in contractul de credit incheiat cu banca.
In aceasta situatie va veti adresa bancii finantatoare, care, dupa analizarea si aprobarea solicitarii dvs. va transmite letric la FNGCIMM o solicitare de modificare a contractului de garantare, in care va preciza calitatea de beneficiar sau garant a partenerei dvs., dupa caz insotita de documente justificative (contractul de garantare, documentul de aprobare al bancii, actul aditional la contractul de credit, copia CI conf. cu originalul, certificatul de casatorie, declaratia pe propria raspundere, dupa caz, conventia matrimoniala etc.) Fondul va analiza solicitarea de modificare a bancii si va emite un act aditional la contractul de garantare care va fi transmis bancii pentru semnare de catre toate partile contractante.
Extras din ORDINUL MFP Nr. 2225/994 din 6 iulie 2009, cu modificarile si completarile ulterioare:
ANEXA 5 la anexa nr. 6 CONTRACT DE GARANTARE pentru achizitia unei locuinte sau a unei noi locuinte, dupa caz :
“…………………………………….
Flexibilitate Financiară:
Prin acceptarea creditelor ipotecare de la o varietate de bănci acreditate, vă oferim posibilitatea de a alege oferta care se potrivește cel mai bine nevoilor și situației dvs. financiare.
Competitivitate:
Colaborăm cu bănci de încredere, astfel încât să vă putem oferi cele mai competitive rate și condiții de pe piață. Cu noi, puteți fi siguri că obțineți cea mai bună ofertă posibilă pentru creditul dvs. ipotecar.
Expertiză și Sprijin:
Echipa noastră experimentată este aici pentru a vă ghida și a vă sprijini în fiecare etapă a procesului de achiziție, asigurându-vă că sunteți pe deplin înțeles și că luați decizii informate.
Indiferent dacă sunteți în căutarea primului dvs. apartament sau doriți să vă extindeți portofoliul imobiliar, noi suntem aici pentru a vă ajuta să vă transformați visul în realitate. Nu mai stați pe gânduri și nu lăsați finanțele să vă împiedice să vă realizați obiectivele imobiliare!
Pentru mai multe informații despre modul în care puteți beneficia de această ofertă și despre apartamentele noastre disponibile contactati-ne!






© Copyright 2024 – Mirco Residence – by Mirco Real Property S.R.L